Projectorganisatie

Er wordt meer van iedereen binnen het project verwacht, ook van de uitvoerder, werkvoorbereider en projectorganisator. Meer en meer wordt hij/zij een regisseur om ervoor te zorgen dat processen verlopen zoals wij ze bedacht hebben.

Aanmelden share

In het kort

  • event25 Sep 24
  • schedule 1 dag
  • euro 435
  • location_on 's-Hertogenbosch

Niet alleen zijn onze projecten steeds complexer geworden, maar ook de rol die wij binnen deze projecten vervullen is continue aan verandering onderhevig door de wisselende vraag van onze klanten en opdrachtgevers. Waren wij tot een aantal jaren geleden slechts verantwoordelijk voor de “techniek”, tegenwoordig zijn daar veel aspecten en onderwerpen bij gekomen.

Er wordt meer van iedereen binnen het project verwacht, ook van de uitvoerder, werkvoorbereider en projectorganisator. Meer en meer wordt hij/zij een regisseur om ervoor te zorgen dat processen verlopen zoals wij ze bedacht hebben. Eigenlijk zijn wij allemaal dagelijks bezig met project- en procesmanagement, projectorganisatie of projectcoördinatie. Hoe je het ook noemt, in basis hebben wij het dan over drie belangrijke pijlers/aspecten voor een succesvol project, namelijk:

  • IK;     wie ben ik, welke rol vervul ik en hoe vervul ik die, hoe geef ik leiding
  • WIJ;  het team waar wij in (samen-)werken en wat is de dynamiek daarin
  • HET;  het systeem, het samenspel aan afspraken, hoe wij samen werken

Voor wie;

  • Uitvoerder (die wil doorgroeien in een rol van WVB of PO)
  • Werkvoorbereider (die op het punt staat om de stap te nemen naar PO)
  • Projectorganisator (junior)

Wat leer je;

In de module “Projectorganisatie” verkennen wij de rol als regisseur in een project aan de hand van de aspecten IK, WIJ en HET.

Wij beschouwen de regie-rol binnen een project van het prille begin tot aan oplevering en overdracht. Hierbij zal de nadruk liggen op het “HET”-aspect, maar worden de aspecten “IK” en “WIJ” zeker niet over het hoofd gezien.

Het leerdoel hierbij is om de cursist wegwijs te maken in de werking en de toegevoegde waarde laten inzien van het systeem, het “HET”. Zo krijgt hun procesmatige regie-functie meer breedte en diepgang.

De module, bestaande uit twee tot drie dagdelen (1 cursusdag), is op basis van praktijkervaringen, lessons-learned en (in mindere mate) theorie samengesteld. De theorie vormt de basis voor een aantal cruciale onderdelen in de module. Door middel van interactieve werkvormen vindt er tussen de cursisten onderling en de docent de nodige interactie plaats.

De cursisten hebben op het einde van de dag inzicht gekregen in:

  • Waarom het systeem, het HET, de basis vormt van elk project;
  • Wat de regie-rol in een project inhoud;
  • Herkennen ze de interactie van processen binnen een project;
  • Hoe het systeem bijdraagt aan een gestructureerde start en beheerst verloop van het project;
  • Een eerste introductie gehad in de “teamdynamiek” (WIJ) en “leiderschap” (IK)

Kortom, de cursisten hebben handvaten gekregen en een basis gelegd voor beantwoording van de vraag:

Hoe kan ‘IK’ in mijn rol bijdragen aan een succesvol project?

 

Onderwerpen;

Tijdens de cursusdag staan we stil bij een aantal onderwerpen die aansluiten bij de “rode draad” van de module, namelijk IK, WIJ, HET.

Vanuit het leerdoel, de achtergrond en vooral de nut en noodzaak van deze module worden de cursisten op een niveau gebracht qua terminologie voor we aan de slag gaan met het HET. Aan de hand van een uit de dagelijkse praktijk ontstaan “10-stappen-plan” en een (optionele) korte introductie in de toepasbaarheid van de PRINCE2®-systematiek hieraan, wordt de cursisten een handvat gegeven om hun procesmatige kant te versterken en het systeem voor zich te laten werken. Hierdoor kan hij/zij een betere basis leggen voor een succesvol project.

In het tweede blok van de module zal met name de focus liggen op het WIJ en IK in projecten, waarbij de koppeling met het “HET” constant gelegd zal worden. De cursisten hebben vooraf middels enkele vragenlijsten hun eigen project onderzocht. Een eerste introductie in een aantal theoretische onderwerpen en de bevindingen uit de “onderzoekjes” worden tijdens de cursusdag plenair behandeld. Hierbij wordt inzicht gegeven over onder andere teamdynamiek, teamfrustraties en leiderschap.

Resultaat;

Branchecertificaat

 


Informatie Docent

Marcel van Herten

Tendermanager TBI Mobilis

Meld je nu aan!

Aanmelden

Neem voor meer informatie over deze module contact met ons op.

John Roelofs

Manager Opleidingen

Heb je een vraag? Onze collega's staan voor je klaar!

close

Karen

call +31651900530